Podczas analizy tego zagadnienia postaramy się przedstawić kilka argumentów pozwalających subiektywnie ocenić sytuację z jaką mamy do czynienia.
Nieodzownym elementem rozwoju każdego regionu jest infrastruktura. 21 maja otwarto kolejny odcinek drogi ekspresowej S19 Via Carpatia, który połączył Rzeszów z Lublinem. Przejazd między tymi miastami został skrócony do około 90 minut. Szlak Via Carpatia to europejska trasa, której celem jest połączenie północy z południem kontynentu. Jest to niezwykle ważny przebieg drogi o znaczeniu międzynarodowym, który w Polsce będzie mieć długość ponad 700 km. Droga przebiegać będzie przez województwo podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Via Carpatia połączy Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię i Grecję. Nie ulega wątpliwości, że nowo otwarty odcinek jak i ukończenie całej trasy Via Carpatia ożywi zarówno rynki lokalne jak i całą wschodnią część Naszego kraju.
Nowo powstająca infrastruktura otworzy nowe możliwości na zagospodarowanie mało perspektywicznych do tej pory obszarów. Mowa tu o nowych gruntach pod inwestycję i wykorzystaniu siły roboczej z województw, podkarpackiego i lubelskiego. Dużym atutem atrakcyjności tych województw jest dostępność dużej ilości pracowników, od wielu lat utrzymująca się niemal najwyższa stopa bezrobocia w naszym kraju (przewyższająca w niektórych okresach wartość 8%). Dodatkowo w ostatnich miesiącach przybyło do naszego kraju ponad 2 mln obywateli Ukrainy, którzy w dużej mierze osiedlili się we wschodniej części Polski i obecnie poszukują stabilnej pracy. Będzie to z pewnością dodatkową siłą napędową tych regionów.
Oba czynniki opisane powyżej wpływają na większe zainteresowanie inwestorów terenami do tej pory uważanymi za mniej atrakcyjne. Prognozy na 2022 rok przewidywały, że w ciągu kilku miesięcy deweloperzy dostarczą w naszym kraju ponad 4 mln mkw. powierzchni magazynowej, odpowiadającej za aż 18% obecnych zasobów. Niezmiennie od 2014 r. zasoby powierzchni logistycznej w Polsce rosną o ponad 10% rocznie, przy czym średnia z ostatnich pięciu lat wynosi około 15%. Oznacza to, że jesteśmy najszybciej rosnącym rynkiem magazynowym w Europie! Pod koniec 2021 r. zasoby powierzchni magazynowej w Polsce osiągnęły poziom 23,7 mln mkw. Przedstawione prognozy mogą jednak nie zostać spełnione przede wszystkim z powodu gwałtownego wzrostu kosztów budowy, utrzymującej się od kilku miesięcy wysokiej inflacji, skokowego wzrostu stóp procentowych oraz zmniejszeniu zainteresowania globalnych inwestorów obawiających się przeniesienia konfliktu na Ukrainie również do naszego kraju. W sytuacji, w której jednak pozostaniemy stabilni gospodarczo oraz nie dojdzie do konfliktu zbrojnego na terenie Polski istotnym argumentem mającym wpływ na rozwój „ściany wschodniej” będzie konieczność odbudowy zrujnowanej infrastruktury Ukrainy po zakończeniu trwającej tam wojny. Naturalnym wydaję się, że to Polska, jako sąsiad o dobrych kontaktach z Ukrainą będzie miała znaczący wpływ na szybkie postawienie na nogi gospodarki tego kraju. Tutaj możemy tylko prognozować jak znaczące w wypełnieniu tego zadania będą właściwie ulokowane zakłady produkcyjne, magazyny z dostępnością dużych ilości potrzebnych surowców, zakładów produkcyjnych oraz materiałów budowlanych.
Dodatkowym atutem mogącym napędzać rozwój wschodnich obszarów Naszego kraju są najwyższe w Polsce oraz w całej Unii Europejskiej dopuszczalne progi regionalnej pomocy publicznej. W czterech województwach Polski Wschodniej dostępna wysokość regionalnej pomocy publicznej dla dużych przedsiębiorców liczona jako procent kosztów kwalifikowanych (wydatków inwestycyjnych w przypadku firm logistycznych i produkcyjnych) wynosi aż 50%. W przypadku średnich firm intensywność pomocy publicznej rośnie o 10 p.p., dla małych i mikro przedsiębiorstw jest o 20 p.p. wyższa.
Bezzwrotne granty gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to główne atuty programu jednak dodatkowo w ramach Polskiej Strefy Inwestycji, firmy mogą skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego CIT. Zarówno okres zwolnienia z podatku (można wykorzystać go 15 lat) jak i jego wysokość są najwyższe w województwach podkarpackim, lubelskim, podlaskim oraz warmińsko-mazurskim.
Wszystkie przedstawione atuty, szanse oraz zagrożenia pozwalają przynajmniej częściowo odpowiedzieć na zadane pytanie, czy warto inwestować na „ścianie wschodniej”? Naszym zdaniem jest to najbardziej perspektywiczny obszar dla branży magazynowo-przemysłowej zważywszy na jeszcze stosunkowo niskie nasycenie powierzchnią